Logo VNK

menu

Kunsthistorische prijzen

Winnaar VNK x PAN Scriptieprijs 2023 bekend

Op 25 november maakte de jury op PAN Amsterdam bekend dat Anne-Linde Ruiter de winnaar is van de VNK x PAN Scriptieprijs 2023! Met deze scriptieprijs willen VNK en kunstbeurs PAN Amsterdam onderzoek stimuleren naar de kunst van het verzamelen en het vakgebied van de kunsthandel en dit onder de aandacht brengen.

Ruiter wint de prijs met haar masterscriptie over de negentiende eeuwse verzamelaar Margaretha Cornelia Boellaard. Hiermee studeerde ze onlangs af bij Kunst, Markt en Connaisseurschap aan de Universiteit van Amsterdam. Aan de prijs is een geldbedrag van €1.000 verbonden. De scriptieprijs wordt beschikbaar gesteld door het PAN Educatiefonds.

Anne-Linde Ruiter, winnaar VNK x PAN Scriptieprijs 2023 Anne-Linde Ruiter, winnaar VNK x PAN Scriptieprijs 2023

De jury bestaat uit:

  • Mark Grol, algemeen directeur PAN Amsterdam
  • Marion van der Marel, penningmeester Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici (VNK)
  • Robert-Jan de Jonge, antiquariaathouder en specialist antieke kaarten en 19e tot en met 21e -eeuwse prenten en tekeningen 
  • Rachel Esner, docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en directeur Onderzoekschool Kunstgeschiedenis (OSK)

 

Uit het juryrapport:

‘Met haar scriptie over Margaretha Cornelia Boellaard behandelt Anne-Linde Ruiter het actuele en relevante onderwerp van de vrouw in de kunst. Ruiter onderzoekt de positie van Boellaard in de Nederlandse culturele wereld van de negentiende eeuw, alsook de omvang en de impact van haar handelingen, zowel als kunstenaar, verzamelaar en als mecenas. Vooral de combinatie van de drie rollen maakt dat het onderzoek naar Boellaard vernieuwend te noemen is. Daarbij brengt Ruiter nieuwe informatie aan het licht over Boellaards persoon, haar activiteiten in de kunstwereld en haar verzameling. Ruiter doet dit in een prettige schrijfstijl en door middel van een gedegen wetenschappelijk onderzoek.

Aan de basis van haar scriptie ligt veel origineel archiefonderzoek waarbij ze gebruikmaakt van primaire bronnen, zoals Boellaards brieven en haar testament. De jury is onder de indruk van de reconstructie die Ruiter maakte van Boellaards kunstcollectie. Een verzameling die grote betekenis heeft, onder andere omdat zij die voor een deel schonk aan het Rijksmuseum en aan Museum Boijmans van Beuningen, en deze daarmee toegankelijk maakte voor het publiek.’

Lees het volledige juryrapport hier.

Beoordelingscriteria

  • De scriptie leidt tot relevante en vernieuwende inzichten binnen het kunsthistorische veld op het gebied van (de geschiedenis van) de kunstmarkt, het verzamelen en/of het samenstellen van kunstcollecties.
  • De scriptie wordt beoordeeld op wetenschappelijk niveau (kritische houding, relevante inzichten en originele benadering van het onderwerp) aan de hand van de voor Nederlandse universiteiten gebruikelijke normen voor een masterscriptie en -onderzoek.
  • De scriptie wordt beoordeeld op leesbaarheid, stijl, helderheid van formulering en argumentatie (stijl en opbouw)

Winnaar

Anne-Linde Ruiter is een recent afgestudeerde 27-jarige kunsthistoricus, die sinds september stage loopt als conservator-in-opleiding bij het project Vrouwen van het Rijksmuseum én als onderzoeker-in-opleiding bij het NWO VIDI-project The Female Impact.

Nadat ze haar bachelor Kunstgeschiedenis behaalde aan de Universiteit van Amsterdam vervolgde ze haar studie met de master Kunst, Markt en Connaisseurschap aan de VU Amsterdam en de master Arts of the Netherlands aan de Universiteit van Amsterdam.

Voor haar masterscriptie aan de Vrije Universiteit Amsterdam onderzocht ze de negentiende-eeuwse kunstenaar, kunstliefhebber en kunstverzamelaar Margaretha Cornelia Boellaard, in samenwerking met de projectgroep De Andere Helft. Tijdens haar onderzoek deed ze verschillende ontdekkingen die het leven van Boellaard in een nieuw perspectief plaatsen. Daarnaast stellen haar bevindingen ook het idee ter discussie dat vrouwen in de negentiende eeuw anders zouden verzamelen dan mannen.

Ook in een aflevering van de podcastreeks ‘Vrouwelijke verzamelaars’ voor het RKD vertelt Ruiter het verhaal van deze Utrechtse verzamelaar en de manieren waarop Boellaards liefde voor kunst tot uiting kwamen.

Als onderzoeker-in-opleiding houdt Ruiter zich voornamelijk bezig met onderzoek naar vrouwelijke kunstenaars en kunstverzamelaars tussen 1600-1900. Ze is van plan haar carrière als onderzoeker na haar stage te vervolgen, zodat ze meer vrouwen als Boellaard de kunstcanon in kan schrijven en deze verhalen met de wereld kan delen.

Portret Margaretha Boellaart, ca.1830-1852, krijt op papier, kopie naar Pieter Christoffel Wonder, Centraal Museum (bruikleen Genootschap Kunstliefde) Portret Margaretha Boellaart, ca.1830-1852, krijt op papier, kopie naar Pieter Christoffel Wonder, Centraal Museum (bruikleen Genootschap Kunstliefde)