Logo VNK

menu

Kunsthistorische prijzen

Nominaties VNK x PAN Scriptieprijs 2025

De jury van de VNK x PAN Scriptieprijs heeft drie kandidaten genomineerd. Zaterdag 8 november wordt op PAN Amsterdam, dé beurs voor kunst, antiek en design - tijdens het PAN Podium - de winnaar bekendgemaakt en de VNK x PAN Scriptieprijs 2025 uitgereikt.

Met deze jaarlijkse scriptieprijs willen de VNK en PAN Amsterdam wetenschappelijk onderzoek stimuleren op het snijvlak van kunstgeschiedenis, verzamelen en kunsthandel. In aanmerking komen masterscripties die één of meerdere aspecten van verzamelen en/of kunsthandel behandelen. De scriptie moet zijn geschreven aan een Nederlandse universiteit, maar mag zowel in het Nederlands als in het Engels zijn opgesteld. De scriptie moet zijn beoordeeld met een 7,5 of hoger.

De drie genomineerden van de VNK x PAN Scriptieprijs 2025 zijn:

  • Emma van Benthem: Nationaal belang of particulier verlies. Het naoorlogse kunstbeheer door de Afdeling Binnenland van de Stichting Nederlands Kunstbezit
  • Emma Berger: Rooms of Their Own. Margherita Maloselli Cantelmo, Veronica Gambara, and the Female Networks of Patronage Behind Isabella d’Este’s Studiolo and Grotto in Mantua
  • Ella Campbell: Ovid on Stone: Searching for New Meaning in Antonio Tempesta’s Painted Mythologies on Lapis Lazuli
Emma Berger, Emma van Benthem en Ella Campbell Emma Berger, Emma van Benthem en Ella Campbell

De genomineerden zullen hun onderzoeksresultaten op zaterdag 8 november bij het PAN Podium presenteren om 16:30 uur, waarna de prijswinnaar bekend wordt gemaakt. Wees welkom! Aan de scriptieprijs is een geldbedrag van €1.000 verbonden, dat beschikbaar wordt gesteld door het PAN Educatiefonds.

Meer informatie over het Pan Podium op 8 november vind je op de website van PAN Amsterdam

Over de genomineerden:

Emma van Benthem
Nationaal belang of particulier verlies. Het naoorlogse kunstbeheer door de Afdeling Binnenland van de Stichting Nederlands Kunstbezit

Emma van Benthem behaalde in 2025 haar master Curating Art and Cultures (specialisatie Arts of the Netherlands) aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar master deed zij twee herkomstonderzoekstages. Bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed onderzocht zij vier schilderijen uit de Rijkscollectie RCE, wat resulteerde in een artikel in het Tijdschrift van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Haar tweede stage vond plaats bij het Van Gogh Museum, waar zij onderzoek deed naar de herkomst van werken uit de Collectie Tijdgenoten. Daarnaast onderzocht zij hoe De Mesdag Collectie de Tweede Wereldoorlog doorstond, wat leidde tot een lezing en een webverhaal. Van Benthem is momenteel werkzaam als onderzoeksassistent bij het Van Gogh Museum. Voor haar masterscriptie onderzocht zij het archief van de vrijwel onbekende Afdeling Binnenland van de Stichting Nederlands Kunstbezit. Deze afdeling beheerde kunst die na de Tweede Wereldoorlog werd aangetroffen bij vermeende collaborateurs en vijanden van de staat, waaronder in Nederland verblijvende Duitsers. Haar onderzoek bracht nieuwe inzichten aan het licht over de wijze waarop deze afdeling haar beheerdersrol interpreteerde en kunstwerken in beslag nam voor het nationale kunstbezit. Voor dit onderzoek ontving Van Benthem eerder de Christie’s Grant for Nazi-era Provenance Research 2024.

Emma Berger
Rooms of Their Own. Margherita Maloselli Cantelmo, Veronica Gambara, and the Female Networks of Patronage Behind Isabella d’Este’s Studiolo and Grotto in Mantua

Originally from France, Emma Berger is recent graduate of the University of Amsterdam where she completed the dual Master’s program in Curating Art and Cultures. Her research centers on women artists, patrons, and collectors in early modern Europe, engaging also with questions of gender representation, power, sexuality, labor and agency. During her internship at the Van Gogh Museum, where she worked as a research assistant for an upcoming exhibition, Emma expanded her interests to include the nineteenth-century Parisian art scene. She is currently seeking opportunities in museum research or curatorial practice.

Ella Campbell
Ovid on Stone: Searching for New Meaning in Antonio Tempesta’s Painted Mythologies on Lapis Lazuli

Ella Campbell completed her MA in Curating Arts and Cultures at the University of Amsterdam in August 2025. Her thesis Ovid on Stone: Searching for New Meaning in Antonio Tempesta’s Painted Mythologies on Lapis Lazuli was supervised by Dr Machtelt Brüggen Israëls. Using an object based study, her research challenges pervasive religious readings of paintings on stone from seventeenth-century Rome and constructs a new hypothesis for the place of these precious works in the cardinal palazzo. 
Ella holds a BA in Classics from the University of Cambridge (2023) where she cultivated an interest in the reception of Classical mythology in the visual arts. During her graduate studies she completed internships at the Allard Pierson Museum in Amsterdam and the Galleria Borghese in Rome. She is currently still collaborating with the Galleria Borghese and the Rijksmuseum in Amsterdam on their joint exhibition catalogue on Ovid’s Metamorphoses in the arts, to be published in early 2026.