Logo VNK

menu

Kunsthistorische prijzen

Jury Karel van Manderprijs 2025 bekend

De VNK reikt jaarlijks de Karel van Manderprijs uit voor een waardevolle publicatie van een Nederlandse of in Nederland werkende kunsthistoricus.

Dit jaar is het de beurt aan publicaties op het gebied van beeldende kunst en kunstnijverheid van 1850 tot heden, verschenen in de periode 2020 tot en met 2024. Lees hier meer over de Karel van Manderprijs. De prijs wordt uitgereikt tijdens de Kunsthistorische Dag op 31 oktober 2025.

In de jury nemen zitting:

Prof. dr. Titus M. Eliëns
was hoofd collecties Kunstmuseum Den Haag en hoogleraar Industriële Vormgeving in relatie tot de Kunstnijverheid aan de Universiteit Leiden. In 2016 was hij interim-directeur van het Design Museum Den Bosch. Hij heeft zich toegelegd op de bestudering van de geschiedenis van de Nederlandse wooncultuur van de negentiende en twintigste eeuw. Daarnaast heeft hij belangstelling voor uiteenlopende onderwerpen als de kunst uit het Verre Oosten, zilver uit Batavia en Delfts aardewerk. Momenteel is hij onder meer lid van de Commissie Beschermde Cultuurgoederen.

Dr. Mette Gieskes
is universitair docent Moderne en Hedendaagse Kunstgeschiedenis aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Ze studeerde in Leiden en promoveerde in 2006 aan de University of Texas at Austin op een proefschrift over het gebruik van systemen in Amerikaanse kunst van de jaren zestig en zeventig. Ze schreef artikelen over het werk van onder anderen Philip Guston, Sol LeWitt, Francis Alÿs, Tamara Muller, Simon Hantaï, Moniek Toebosch en Otobong Nkanga. Vorig jaar verschenen twee mede door haar geredigeerde boeken: Retrospection and Revision in Modern and Contemporary Art, Literature, and Music en Humor in Global Contemporary Art.

Dr. Sandra Kisters
is sinds 2015 directeur Collectie en onderzoek bij Museum Boijmans Van Beuningen. Daarvoor werkte zij als universitair docent aan onder meer de Vrije Universiteit en Universiteit Utrecht. Zij publiceerde over het fenomeen van biografische beeldvorming, kunstenaarshuizen en klassiek moderne kunst. Voor Museum Boijmans Van Beuningen schreef en redigeerde ze diverse Boijmans Studies, online bestandscatalogi en publicaties over het Depot. In 2017 verscheen de handelseditie van haar proefschrift The Lure of the Biographical. On the (Self-) Representation of Modern Artists waarvoor ze in 2020 de Karel van Manderprijs ontving. Foto: Daria Scagliola.

Roosje Klap
is onderzoeker en mixed-media kunstenaar waarbij zij de experimentele grenzen van op maat gemaakt ontwerp onderzoekt door samenwerkingen met kunstenaars, curatoren, architecten, ontwerpers en schrijvers. Met haar collectief ARK (het acroniem van Atelier Roosje Klap) hanteert ze een hybride methode van kennisuitwisseling en het ontwikkelen van werk dat de artistieke ambitie van de groep weerspiegelt om moderne technologieën open, inclusief en eerlijke ruimtes van participatie te maken. Daarnaast is Klap directeur van Noorderlicht en actief als docent en coach. Gespecialiseerd in design, mediakunst en digitale geesteswetenschappen heeft zij curricula ontworpen en workshops geleid voor internationale kunstacademies en universiteiten. Foto: Iris Duvecot.

Prof. dr. Gregor Langfeld
i
s UHD Moderne en Hedendaagse Kunstgeschiedenis en coördinator van de Master specialisatie Restitution Studies aan de Universiteit van Amsterdam en hoogleraar Kunstgeschiedenis, Cultureel Erfgoed en Identiteit aan de Open Universiteit. Zijn onderzoeksgebieden omvatten onder andere canonvorming, verzamel- en tentoonstellingsgeschiedenis, migratie, roofkunst en restitutie. Publicaties van zijn hand zijn onder meer German Art in New York: The Canonization of Modern Art between 1904 and 1957 (2015); The Stedelijk Museum and the Second World War (2015), Duitse kunst in Nederland – Verzamelen, tentoonstellen, kritieken: 1919–1964 (2004), De lange schaduw van het nationaalsocialisme in kunst en samenleving (2023). Hij werkt momenteel aan een boek over Taboo in Cultural Heritage en aan de briefwisseling tussen de kunstenaars Herbert Fiedler en George Grosz.

Imara Limon MA
is kunsthistorica en hoofdconservator bij het Amsterdam Museum. Ze is gespecialiseerd in sociaal geëngageerde hedendaagse kunstpraktijken en museologie. Limon heeft adviesfuncties bekleed bij diverse kunst- en cultuurfondsen, is jurylid van Prix de Rome 2025 en lid van de Raad van Toezicht van het Centraal Museum in Utrecht. Momenteel werkt zij met haar team aan de tweejaarlijkse kunstmanifestatie Refresh Amsterdam #3: Imagine the Future. Foto: Daphne Lucker.

Dr. Patrick Van Rossem
is Hoofddocent Moderne en Hedendaagse Kunst aan de Universiteit Utrecht. Sinds april 2022 is hij ook afdelingshoofd kunstgeschiedenis. Hij doet onderzoek naar de relaties tussen kunstenaar en publiek en dit vanaf de jaren 60 van de 20ste eeuw tot heden. Hij publiceerde onder andere over Sophie Calle, Bruce Nauman, Allan Kaprow, Anne-Mie Van Kerckhoven, Martin Kippenberger, Rineke Dijkstra. Enkele van zijn artikels zijn te vinden in tijdschriften, waaronder Journal of Participation, Performance Research, Kunstgeschichten der Gegenwarts, Stedelijk Studies.

Voorzitter: Prof. dr. Titus M. Eliëns
Secretaris: Drs. Annemieke Hogervorst

V.l.n.r. (met de klok mee): Titus Eliëns (voorzitter), Mette Gieskes, Patrick Van Rossem, Roosje Klap, Gregor Langfeld, Imara Limon, Sandra Kisters & Annemieke Hogervorst (secretaris). V.l.n.r. (met de klok mee): Titus Eliëns (voorzitter), Mette Gieskes, Patrick Van Rossem, Roosje Klap, Gregor Langfeld, Imara Limon, Sandra Kisters & Annemieke Hogervorst (secretaris).