Logo VNK

menu

Congressen en symposia

PAN Podium / Meet the Scholars

Ook dit jaar is de VNK weer aanwezig op PAN Amsterdam, de beurs voor kunst, antiek en design. Op zaterdagmiddag 25 november geven we invulling aan het PAN Podium en wordt de VNK x PAN Scriptieprijs 2023 uitgereikt. Vraag als VNK-lid een gratis toegangskaart voor de beurs aan!

PAN Amsterdam in de Rai Amsterdam

25 november 2023

zaterdagmiddag 14 - 18u

VNK x PAN

Programma
NATURA ARTIS MAGISTRA

PAN PODIUM

MEET THE SCHOLARS

Op uitnodiging van de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici (VNK) nemen kunsthistorici je mee in de wereld van het kunsthistorisch onderzoek en laten je door hun ogen kijken naar bijzondere objecten en locaties.

14:00 - 14:45      Thijs Weststeijn, De Toekomst van het Verleden

Hoogleraar Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht Thijs Weststeijn presenteert zijn nieuwe boek ‘De Toekomst van het Verleden’. De klimaatcrisis bedreigt historisch erfgoed overal ter wereld. Dit betekent dat we op nieuwe manieren moeten omgaan met de geschiedenis. Weststeijn geeft voor het eerst een overzicht van dit urgente onderwerp en doet suggesties voor oplossingen.

15:00 – 16:00      VNK Mini Masterclasses: The Nature of Art History

15:00 – 15:20      Julia Kantelberg, Onderkruipsels? Spinnen als ‘oude meesters’ in het Rijksmuseum

15:20 – 15:40      Laurie Cluitmans, De Botanische Revolutie

15:40 – 16:00      Marrigje Rikken, Een kijkje in de keuken: de omzwervingen van een schildpad

16:00 - 17:00      VNK x PAN Scriptieprijs, Presentatie genomineerden en uitreiking VNK x PAN Scriptieprijs 2023

17:00                  VNK BORREL

18:00                  Sluiting van de beurs

Vrijkaarten

PAN Amsterdam geeft 75 toegangskaarten voor de beurs weg aan (Jong-)VNK-leden. Wil je zo'n kaart ontvangen? Stuur dan een berichtje aan penningmeester@kunsthistorici.nl dan sturen wij je een code toe waarmee je je toegangskaart (t.w.v. €24) kunt bestellen.

Sprekers

Thijs Weststeijn

Thijs Weststeijn is hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Van zijn hand verschenen onder meer Art and Antiquity in the Netherlands and Britain (2015) en The Visible World (2008). In 2017 maakte hij de tentoonstelling Barbaren en Wijsgeren in het Frans Hals Museum. Regelmatig schrijft hij ook voor een breder publiek, waarvoor hij bekroond werd met de ABG Vrij Nederland Essay Prijs.

Laurie Cluitmans
Laurie Cluitmans werkt sinds 2018 als conservator hedendaagse kunst bij het Centraal Museum in Utrecht. In 2016 ontving ze de Prijs voor Jonge Kunstcritici 2016 voor haar essay De mogelijkheid van een tuin, over de tuinen van Derek Jarman en Ian Hamilton Finlay. Dit essay leidde tot een groter curatorieel onderzoek naar de tuin als metafoor in tijden van klimaatverandering, met als resultaat de tentoonstelling The Botanical Revolution (2021-2022) in het Centraal Museum, Is it possible to be a Revolutionary and like Flowers? (2022) bij kunstruimte Nest in Den Haag en de publicatie On the Necessity of Gardening: An abc on art, botany and cultivation (2021). 

Marrigje Rikken

dr. Marrigje Rikken is hoofd collecties en presentaties bij het Frans Hals Museum, waar ze eerder werkte als interim en associate conservator oude kunst. In 2016 promoveerde zij op een proefschrift aan de Universiteit Leiden over de ontwikkeling van diervoorstellingen tot een zelfstandig genre in de kunst tussen 1550 en 1630 in relatie tot ontwikkelingen in de natuurlijke historie, netwerken van kunstenaars en wetenschappers en elite verzamelpraktijken. Ze publiceerde over uiteenlopende onderwerpen in de 16de- en 17de-eeuwse Noord- en Zuid-Nederlandse kunst en maakte tentoonstellingen over onder meer Melchior’d Hondecoeter, Jacob Jordaens en Frans Hals en de Modernen.

Julia Kantelberg

Julia Kantelberg is junior conservator bij het Rijksmuseum. Ze werkte mee aan de tentoonstellingen Onderkruipsels en Clara de neushoorn die van september 2022 tot februari 2023 in het Rijksmuseum te zien waren. Tijdens haar onderzoeksmaster Critical Studies in Arts and Culture aan de Vrije Universiteit Amsterdam, volgde zij ook Environmental Ethics and Climate Change aan de Universiteit van Amsterdam. In haar werk combineert ze haar interesses in kunst, geschiedenis en milieufilosofie, en onderzoekt ze welke rol de kunsten spelen in het verbeelden van mens-natuur relaties.