Logo VNK

menu

Bestuur

Kunsthistorische Dag 2021 - Tech-savvy, woke en een personal brand De kunsthistoricus van de 21e eeuw.

Op vrijdag 29 oktober 2021 vindt de Kunsthistorische Dag 2021 plaats met als thema Tech-savvy, woke en een personal brand De kunsthistoricus van de 21e eeuw. Locatie is Museum Prinsenhof in Delft.

Museum Prinsenhof Delft, Sint Agathaplein 1, Delft

29 oktober 2021

13:30-18:00

VNK

Tech-savvy, woke en een personal brand

De kunsthistoricus van de 21e eeuw
 

Een kunsthandelaar stelt de nieuwste catalogus samen voor de aankomende NFT-veiling. In een museum verderop is een conservator bezig gegevens te verzamelen om een werk uit de collectie in 3D te laten printen. Buiten vindt een demonstratie plaats: het departement kunstgeschiedenis loopt mee in een protestmars van Black Lives Matter. Een kunsthistoricus gaat viral en schuift ‘s avonds aan bij Jinek.

Welke eigenschappen typeren de kunsthistoricus van nu? Waarom heb je deze nodig en hoe kun je ze verder ontwikkelen? De Kunsthistoricus van de 21e eeuw is tech-savvy, woke en een personal brand. Op de Kunsthistorische Dag op 29 oktober 2021 in Museum Prinsenhof Delft ontmoet je je vakgenoten eindelijk weer live en hoor je van sprekers die een voorbeeld zijn op elk van deze gebieden alles over deze drie onmisbare eigenschappen.

We sluiten de dag af met het uitreiken van het erelidmaatschap aan Ilja Veldman en de bekendmaking van de winnaar van de Karel van Manderprijs. Natuurlijk is er na afloop een feestelijke borrel en gelegenheid om bij te praten met collega’s.



Programma en sprekers

13.30 - 14.00 uur inloop

14.00 uur Welkom en introductie
Welkom door Hester Schölvinck, Hoofd Collectie en Presentaties (Museum Prinsenhof)
Introductie door Epco Runia, dagvoorzitter


14.15 - 16.30 uur Bijdragen van

  • Carlotta Capurro, promovendus Universiteit Utrecht - Digital technologies for the savvy art historian
    Carlotta Capurro is a Researcher in the Art Datis project at Utrecht University. Her main interest lies in the ethics and politics of digital cultural heritage. She researches how digitality will enable a better understanding of the glass artist Sybren Valkema' s role in the transatlantic knowledge exchange on glass production during the second half of the 2oth century. Previously, she was a PhD candidate within the Marie Sklodowska-Curie ITN Action CHEurope - Critical Heritage and the Future of Europe. Her thesis investigates the impact of the digital turn on European heritage institutions, analysing both the human and the technology agencies on the digitisation process. She received her MA cum laude in Art History at Genoa University, with a dissertation on the artistic and economic relations between Genoa and Flanders in Early Modern times. She has broad experience in the heritage sector, having collaborated extensively with several EU-funded projects on the adoption of digital technologies by heritage institutions. She has also published on the potential of 3D visualisations and digital restoration in cultural heritage communication.
     

  • Liselore Tissen, promovendus Leiden University Centre for the Arts in Society & Technische Universiteit Delft - Van n00b naar Tech-savvy: alles wat de kunsthistoricus moet weten over de mogelijkheden van (digitale) technologie
    Liselore Tissen is Face of Science bij het KNAW & promovendus bij Universiteit Leiden & Technische Universiteit Delft waar zij onderzoek doet naar de betekenis en het belang van 3D-printen voor het kunstveld en de toepasbaarheid van deze technologie voor (technisch) kunsthistorisch onderzoek, de conservering en presentatie van schilderijen. Als kunsthistorica is zij voornamelijk gefocust op hoe moderne technologie en materiaalkunde versus materiële/visuele cultuur en kunstperceptie elkaar kruisen en beïnvloeden. In haar onderzoek wordt er vanuit een geesteswetenschappelijke hoek gekeken naar de morele en ethische vragen die met de introductie van 3D-printen (en ook andere (digitale) technologie) oproept. 
     

  • Stevie Nolten, kunsthistoricus en onderzoeker - Institutional critique as practice: hoe we als kunsthistorici ‘white cubes’ en ivoren torens kunnen bevragen, democratiseren én afbreken
    Stevie Nolten (1991) is onafhankelijk onderzoeker en schrijver, werkend aan “institutional accountability” in de kunsten. Ze is medeoprichter van het project Sounds Familiar bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, op weg naar een meerstemmig archief dat dealt met de koloniale geschiedenis van Nederland in alle facetten. Ze is tevens een van de kernleden van het Nederlandse kunstkritiekplatform Not a Playground. Na haar bachelor Kunstgeschiedenis behaalde Stevie haar MA in Cultuurbeleid, gespecialiseerd in hoe culturele instellingen op inclusieve wijze kunnen bijdragen aan de samenleving.
    Stevie is er van overtuigd dat publiek gefinancierde culturele instellingen zich altijd temidden van de samenleving moeten plaatsen en niet er boven. Dat betekent ook het afbreken van de ivoren torens en “white cubes” die systematisch mensen en verhalen uitsluiten die niet de norm zijn. Institutionele kritiek, van binnenuit en van buitenaf, is cruciaal om de kunstsector te democratiseren, zodat meer mensen zich welkom voelen om ervan te genieten.
     

  • Liang-Kai YU, freelance curator en promovendus aan Universiteit Maastricht - Queering the Museum 
    Liang-Kai YU is a freelance curator and a PhD researcher at Maastricht University. He studies contemporary art, critical museology, and queer theory, with a focus on queer artistic and curatorial productions. His doctoral research explores contemporary LGBT+ curatorial and artistic interventions into the Dutch and international museums.
     

  • Lisa Lambrechts Cruz, kunsthistoricus, curator en onderzoeker - Onder het topje van de ijsberg : een kunstgeschiedschrijving tegen de koloniale draad in
    Lisa Lambrechts Cruz (1995) is een Belgisch-Salvadoraanse kunsthistorica en curator. In haar onderzoekspraktijk stelt zij diversiteit en inclusie voorop door hoofdzakelijk onderzoek te doen naar onderbelichte kunstwerken en verhalen in (kunst)geschiedenis. In 2020 richtte ze een instagram-account op dat dit onderwerp in de kijker zet: @diversityinarthistory. 
     

  • Wieteke van Zeil, kunsthistoricus, journalist en cultuurcriticus - Je stem vinden
    Wieteke van Zeil (Den Haag, 1973) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte voor debatcentra en verschillende musea voordat ze in 2003 voor de Volkskrant als specialist kunst en cultuur ging schrijven. Sinds 2014 maakt ze wekelijks de serie Oog voor Detail in Volkskrant Magazine. Haar meest recente boek Altijd iets te vinden, de kunst van het oordelen (Atlas Contact, 2020) bevat beschouwingen over details, essays over nieuwe perspectieven op kunst en cultuur, en roept de vraag op hoe kunst bij kan dragen om ons te helpen beter te oordelen. Dit jaar was Wieteke te zien met haar tv-programma Kijken op gevoel (NTR). Op haar kenmerkende, associatieve en nieuwsgierige wijze neemt Wieteke van Zeil de kijker mee op een reis langs kunstwerken over woede, verlangen, eenzaamheid, weerzin, vreugde en wanhoop.
     

  • Marlies Leupen, trainer en strategisch adviseur - B hungry & get fed, een interactieve pitch-training
    Vanuit haar brede praktijkervaring ontwikkelt en verzorgt Marlies Leupen al jarenlang trainingen op maat voor ondernemers in de culturele sector. Via interactieve workshops leert zij creatieve professionals hoe zij plannen en ideeën overtuigend kunnen presenteren, een sterk projectplan kunnen ontwerpen en effectief kunnen samenwerken. 


16.30 - 17.00 uur Uitreiking erelidmaatschap, Karel van Manderprijs en De Gijselaar Hintzenfondsprijs
17.00 - 18.00 uur Borrel 


Aanmelding

VNK-leden (zowel regulier als jong VNK): € 10,00, inclusief borrel
Niet-leden: € 25,00, inclusief borrel
Aanmelden via jaardag@kunsthistorici.nl 
Let op: omdat het hier gaat om een evenement is een Coronatoegangsbewijs (QR-code) verplicht.