Logo VNK

menu

Kunsthistorische ontwikkelingen

Schrijf jij een blog over Apeshit?

Het baarde veel opzien afgelopen weken: de Apeshit-video van Beyoncé en Jay-Z, ook wel bekend als The Carters, gemaakt in het Louvre. Voor wie het gemist heeft: in de clip, waarvoor het koppel het Louvre wist af te huren, komen topstukken als de Venus van Milo en de Mona Lisa voorbij. Kunsthistorici en popkenners buitelden over elkaar heen om de video te duiden.

"Zo pakken ze de hoofdrol op een plaats voor de hoge kunsten. Een plek waar, net als in veel andere westerse musea, weinig aandacht is voor mensen die niet wit zijn", schrijft muziekblad The Rolling Stone.

Kunsthistoricus Wieteke van Zeil vertelt op NPO Radio1: "ze lichten thema's uit die hen aan het hart gaan. Die thema's hebben te maken met de actualiteit, waar zij zich betrokken bij voelen" en: "ze richten onze blik op de kunst". 

Is de video een geslaagde kritiek op de Westerse kunstgeschiedenis? Een feministisch statement? Ludieke reclame voor het Louvre (de video heeft 43 miljoen views)? Of fungeert de kunst hier slechts als decor? Op onze facebookpagina reageren kunsthistorici verdeeld. Wij zijn benieuwd naar jullie mening en dagen je uit om vanuit het perspectief van kunsthistoricus een blog over Apeshit te schrijven voor onze site. 

Stuur je blog (max. 500 woorden) in via secretariaat@kunsthistorici.nl 

Initiaal, 1153, tempera colors, gold leaf, gold paint, and ink on parchment Leaf, The J. Paul Getty Museum, Los Angeles